Golongan 1- Golongan jatuh jadi kafir
Kita boleh lihat hari ini sudah ramai umat islam yang tak sembahyang, bahkan ramai juga yang tak tahu nak sembahyang. Imam Malik kata jatuh kafir kalau tak sembahyang tanpa sebab. Imam Syafi kata jatuh fasik (pun masuk neraka juga) kalau ia masih yakin sembahyang itu fardu.
Golongan 2- Golongan dosa dan derhaka
Orang yang mengerjakan sembahyang secara zahir sahaja, bacaan pun masih tak
betul, taklid buta, main ikut-ikut orang saja. Belajar sembahyang maupun secara
resmi atau tak resmi tak ada. Ilmu tentang sembahyang tiada. Golongan ini
tertolak bahkan berdosa besar dan hidup dalam keadaan derhaka kepada Allah
Taala.
Golongan 3- Golongan Fasik
Orang yang mengerjakan sembahyang, bahkan tahu ilmu mengenai sembahyang,
tetapi tak boleh lawan nafsu terhadap tarikan dunia yang kuat. Jadi mereka ini
sekejap sembahyang, sekejap tidak. Kalau ada masa dan mood baik ia sembahyang,
kalau sibuk dan terkocoh kacah, ada program kenduri, pesta ria, berziarah
bermusafir, letih dan penat, maka ia tak sembahyang. Orang ini jatuh fasik.
Golongan 4- Golongan Lalai
Orang yang sembahyang, kalaupun ilmunya tepat, fasih bacaannya,tetapi tak
khusyuk kalau diperiksa satu persatu bacaannya, lafasnya banyak yang dia tak
faham, fikirannya tak terpusat atau tak tertumpu sepenuhnya pada sembahyang
yang dilaksanakannya itu disebabkan tak faham apa yang dia baca. Cuma main
hafal saja. Jadi fikirannya terus tertumpu pada dunia dan alam sekelilingnya.
Fikirannya mengembara dalam sembahyang, orang ini lalai dalam sembahyang.
Neraka wail bagi orang ini.
Golongan 5- Golongan awamul muslimin
Golongan yang mengerjakan sembahyang cukup lima waktu, tepat ilmunya, faham
setiap bacaan sembahyang, fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya, tapi tak
dihayati dalam sembahyang itu. Fikirannya masih melayang mengingatkan perkara
dunia, dek kerana faham saja tetapi tidak dihayati. Golongan ini dikategorikan
sebagai sembahyang awamul muslimin.
Golongan 6- Golongan Lemah (Mujahadah)
Golongan ini baik sedikit dari golongan yang ke lima tadi, tetapi main tarik
tali didalam sembahyangnya, sekali sekala khusyuk, sekali sekala lalai pula.
Bila teringat sesuatu didalam sembahyangnya, teruslah terbawa bawa, berkhayal
dan seterusnya. Bila teringat Allah secara tiba tiba maka insaf dan sedarlah
semula, cuba dibawa hatinya serta fikirannya untuk menghayati setiap kalimat
dan bacaan didalam sembahyangnya. Begitulah sehingga selesai Sembahyangnya. Ia
merintih dan tak mahu jadi begitu, tapi terjadi jua. Golongan ini adalah
golongan yang lemah jiwa. Nafsunya bertahap mulhamah (ertinya menyesal akan
kelalaiannya dan cuba baiki semula, tapi masih tak terdaya kerana tiada
kekuatan jiwa). Golongan ini terserah kepada Allah.Yang sedar dan khusyuk itu
mudah mudahan diterima oleh Allah, mana yang lalai itu moga moga! Allah
ampunkan dosanya, namun tiada pahala nilai sembahyang itu. Ertinya
sembahyangnya tiada memberi kesan apa - apa. Allah belum lagi cinta orang ini.
Golongan 7- Golongan orang-orang soleh / golongan abrar / ashabul yamin.
Golongan yang mengerjakan sembahyang yang tepat ilmunya, faham secara
langsung bacaan dan setiap lafaz didalam sembahyang nya. Hati dan fikirannya
tidak terbawa-bawa dengan keadaan sekelilingnya sehingga pekerjaan atau apa pun
yang dilakukan atau yang difikirkan diluar sembahyang itu tidak mempengaruhi
sembahyangnya. Walaupun ia memiliki harta dunia, menjalankan kewajiban dan
tugas keduniaan seperti perniagaan dan sebagainya namun tidak mempengaruhi
sembahyangnya. Hatinya masih dapat memuja Allah didalam sembahyangnya. Golongan
ini disebut orang-orang soleh / golongan abrar / ashabul yamin.
Golongan 8- Golongan Muqarrabin (golongan yang dekat dengan Tuhan)
Golongan ini seperti juga golongan tujuh tetapi ia mempunyai kelebihan sedikit
iaitu bukan saja faham, dan tak mengingati dunia didalam sembahyangnya, malahan
dia dapt menghayati setiap makna bacaan sembahyangnya itu, pada setiap kalimah
bacaan fatihahnya, doa iftitahnya, tahiyyatnya, tasbihnya pada setiap sujudnya
dan setiap gerak gerinya dirasai dan dihayati sepenuhnya. Tak teringat langsung
dengan dunia walaupun sedikit . Tapi namun ia masih tersedar dengan alam
sekelilingnya. Pemujaan terhadap Allah dapat dirasai pada gerak dalam
sembahyangnya. Inilah golongan yang dinamakan golongan Mukkarrabin (Yang hampir
dengan Allah )
Golongan 9- golongan “As-Siddiqin”
Golongan ini adalah golongan yang tertinggi dari seluruh golongan tadi.
Iaitu bukan saja ibadah sembahyang itu dijiwai didalam sembahyang malahan ia
dapat mempengaruhi di luar sembahyang. Kala! u ia bermasalah langsung ia
sembahyang, kerana ia yakin sembahyang punca penyelesai segala masalah. Ia
telah fana dengan sembahyang. Sembahyang telah menjadi penyejuk hatinya. Ini
dapat dibuktikan didalam sejarah, seperti sembahyang Saidina Ali ketika panah
terpacak dibetisnya. Untuk mencabutnya, ia lakukan sembahyang dulu, maka
didalam sembahyang itulah panah itu dicabut. Mereka telah mabuk dengan
sembahyang. Makin banyak sembahyang makin lazat, sembahyanglah cara ia nak
lepaskan kerinduan dengan tuhannya. Dalam sembahyanglah cara ia nak
mengadu-ngadu dengan Tuhannya. Alam sekelilingnya langsung ia tidak hiraukan.
Apa yang nak jadi disekelilingnya langsung tak diambil peduli. Hatinya hanya
pada Tuhannya. Golongan inilah yang disebut golongan Siddiqin. Golongan yang
benar dan haq.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan